diumenge, 27 d’octubre del 2013

MONUMENT AL FERROCARRIL BARCELONA-MATARÓ. Plaça Universitat. (1877)


*1877.- El monument a la primera línia de ferrocarril catalana Barcelona-Mataró, amb la màquina de vapor que conduia el tren sobre un pedestal davant de la façana de la Universitat.

Durant el segle XIX i començaments del XX era força habitual celebrar les visites dels Reis d'Espanya a Barcelona amb l'erecció de monuments, arcs i altres elements artístics de carácter efímer, que al cap de poc temps eren desmuntats o eliminats de la via pública.
El 1877 durant una de les visites del rei Alfons XII a Barcelona, el recent construit edifici de la Universitat va acollir l'Exposició Catalana, una mostra sobre els últims avenços industrials amb un sector dedicat al ferrocarril. Davant de la façana principal, entre la porta principal i la de l'ala més propera al carrer Aribau, es va erigir un monument, consistent en un pedestal en forma arc construit amb pedra i maó, sobre el cual se situava la màquina de vapor que duia el primer convoi de la història ferroviària de Catalunya, que va enllaçar Barcelona amb Mataró el 1848. Els escuts d'ambues ciutats presidien els laterals de l'arc. Al voltant del monument es va condicionar una mena de tancat rectangular amb arbres i fanals.


L'enginyer industrial i historiador mataroní Xavier Nubiola va aconseguir recentment el plànols originals d'aquesta locomotora que es van trobar al mercat dels Encants. La màquina va funcionar fins el 1861 i després es va conservar a les cotxeres del Clot fins a final del segle XIX. [1] 
Aquest exemple d'arquitectura efímera va tenir molts anys després una mena de rèplica en la locomotora que es va col.locar al començament de l'Avinguda Josep Tarradellas tocant a la plaça dels Països Catalans a l'entorn de l'estació de Sants. 

*1877.- La Universitat de Barcelona durant la celebració de l'Exposició Catalana. A l'esquerra de la imatge (fletxa vermella) es pot veure el monument amb la primera locomotora que va circular a Catalunya. (Foto: Joan Martí. Arxiu UPC).

[1]. Segons fa constar Josep Bacardit i Sanllehí en un article publicat al bloc Montcada Post... (http://montcadapost.blogspot.com.es/2012/02/la-trista-historia-de-la-primera.html), mentre es desmuntava el monument un cop acabada l'Exposició, la locomotora va caure del pedestal quedant malmesa i es va decidir convertir-la en ferralla.